neděle 2. prosince 2018

Rozhovor: Andy Lawson se nominoval na Mistrovství světa v jachtingu

Andrew Lawson (16) je studentem 2. ročníku. Svému největšímu koníčku, jachtingu, se věnuje od malička. Ve svých šestnácti letech se může pochlubit hned několika medailovými pozicemi z jak českých, tak i mezinárodních závodů. Mezi jeho největší úspěchy patří titul Mistr České republiky a 2x druhé místo na pohárových závodech.

1) Vedli Tě tvoji rodiče ke sportu od malička? Jaký k němu máte v rodině vztah?

Táta mě k tomu musel trošku popostrčit. Nevěděl jsem, co to jachting je a v tu dobu jsem hrál fotbal. Nic jiného, než honění se za míčem, jsem neznal. Když mi táta řekl, ať si to zkusím, nebyl jsem zrovna dvakrát šťastný, ale jakmile jsem si to zkusil, tak jsem věděl, že to je sport, který chci dělat. Tak jsem přestal hrát fotbal a už jsem se začal naplno věnovat jachtingu. Rodiče mě podporují, tedy hlavně táta, se kterým jezdím na nejrůznější závody po celém světě a jsem vděčný, že mě podporuje v tom, co mě baví.

2) V kolika letech ses naučil jachting? Pamatuješ si ještě, jaké to bylo, když jsi poprvé seděl v lodi?
Začínal jsem ve svých 11 letech. Nevěděl jsem nic, jak hýbat kormidlem a co dělat. O hodinu později jsem se do toho začal dostávat. Začínal jsem na dřevěném optiku (což je dětská loď). Ve 12 letech jsem začal závodit.

3) Jak dlouho jsi čekal na první úspěchy na závodech?
Na první úspěchy jsem čekal asi 2 roky. Byly na Máchově jezeře a později i v celé České republice.

4) Pamatuješ si své první vítězství? Co se Ti tehdy honilo hlavou?
Moc jsem to neprožíval, protože nás bylo docela málo. Horší bylo, když mě házeli do vody, byla mi zima.

5) Jak často a kde trénuješ?
My jako jachtaři to máme těžké, protože se musíme řídit předpovědí. Obvykle trénuji 2x týdně na vodě a alespoň 4x do týdne v tělocvičně a ve fitku v létě. V zimě mám trénink 5x týdně v tělocvičně případně ve fitku. Když je jachtařská sezóna, tak trénuju na Máchově jezeře. V zimě mám tréninky v tělocvičně a ve fitku kvůli fyzičce. Taky máme soustředění ve Španělsku.

6) Kolik bývá závodníků na závodech?
V České republice bývá až 40 závodníků a v zahraničí může být klidně 400 závodníků, podle toho jestli to je MS nebo nějaký Euro cup.

7) Spousta mladých lidí na střední škole se sportem skončí. Čím je to způsobeno?
Osobně si myslím, že je to tím, že je to přestává bavit. Chtějí trávit více času se svými přáteli případně přítelkyní. Prostě si chtějí více užívat života a na sport už není čas.


8) Měl jsi někdy momenty, kdy jsi chtěl pověsit jachting na hřebík?
Ano, zrovna nedávno. Neměl jsem dobré výsledky, byl jsem naštvaný, že mi to nejde. A taky je okolo mne hodně lidí, na které jsem neměl čas, protože jsem byl stále někde na soustředění nebo na závodech. Jachting na vysoké úrovni je velmi náročný hlavně po psychické stránce, kvůli těmto situacím.

10) Máš pocit, že Tě sport o něco v životě připravil?
Myslím, že mě připravil o několik lidí, na kterých mi záleželo.

11) Za jak náročné považuješ jachting v porovnání s ostatními sporty?
Jachting je velice nákladný a náročný sport. Vážně záleží na psychice a fyzičce.

12) Jaký máš vztah ke kolektivním sportům?
S kolektivními sporty nemám žádný problém, rád se připojím a užiju si ho.

13) Vím, že ses nedávno vrátil z Itálie, kde tě čekal boj o nominaci na mistrovství. Jak to dopadlo?
Ke konci září jsem se vrátil z Itálie Lago di Garda, kde jsem zvládnul nominaci na Mistrovství světa v Kanadě a Mistrovství Evropy v Řecku. Nedávno jsem se také vrátil ze soustředění s britskou reprezentací.

14) Kdybys měl na závěr shrnout jedním slovem, co pro Tebe sport znamená, jaké by to bylo?
Odreagování!


Autor: redakce







Žádné komentáře:

Okomentovat