středa 29. dubna 2015

Rozhovor s panem učitelem Arnoštem Samešem

V sérii rozhovorů s učiteli přichází již druhý kantor se svými odpověďmi - pan učitel angličtiny a tělocviku Arnošt Sameš.


Proč jste se rozhodl stát se učitelem?
Narodil jsem se na den učitelů, tedy ve stejný den jako Jan Amos Komenský a Zdeněk Svěrák, tak mi to bylo asi souzeno.

Jak dlouho už učíte? 

To Vám řeknu přesně. Učím tak strašně dlouho, že už to ani nespočítám.

Na naší škole vyučujete anglický jazyk. Mluvíte i jiným cizím jazykem?
Na gymnáziu jsem studoval latinu, která mi dala dobrý základ ke studiu ostatních jazyků. Mluvím také italsky a francouzsky. Celou povinnou školní docházku jsme se museli učit rusky a naozaj rád hovorím slovensky.

Se studenty jezdíte do Anglie, kde absolvují odborné stáže. Absolvoval jste také studijní stáž?
Ano, absolvoval jsem stáž na Brighton University v Anglii. Pak jako překladatel, mluvčí a moderátor na Státní Univerzitě New York.

Vedle profese pedagoga se věnujete vínu, co Vás k tomu přivedlo?

Když jsem cestoval po jižní Evropě, tak jsem ochutnal vína, která u nás nebyla k dostání. Vína s obrovským potenciálem, hloubkou a zároveň elegancí. Začal jsem je dále poznávat, pečlivě studovat a samozřejmě ochutnávat. Když si vše, co s vínem souvisí, dáte dohromady, jako je historie, zeměpis, filozofie, biologie, chemie, technologie, gastronomie, požitkářství a vše vám to zapadá, tak se do toho člověk zamiluje a stane se to vášní. To je můj příběh, jak jsem se stal sommelierem a importérem vín ze světa.

Které víno vám chutná nejvíce?

Rád vína personifikuju. Je to podobné jako s lidmi. Mám rád víno, které se prvoplánově nepředvádí, ale cítíte z něj silný charakter, vysokou vnitřní hodnotu a musíte ho dál objevovat.

Je o Vás známo, že rád cestujete. Kde se Vám líbilo nejvíc?

Musím říci, že se mi líbilo všude, protože každá země je něčím specifická, a tím pádem zajímavá. Nemám rád unifikaci, například typu McDonald. Ať jste kdekoli, všude je ten stejný hamburger! Měla by se udržovat tradice a to, co je typické pro danou zemi, a to se samozřejmě týká všeho, nejen gastronomie nebo vína. Ale abych odpověděl na Vaši otázku, nejraději mám Itálii. Protože je to snad jediná země, kde každá podoblast je výjimečná svým vínem, všude je skvělá a jednoduchá kuchyně, hory, moře, příjemné klima, temperamentní lidi, a nádherná italština a někdy i Italky.

Věnujete se sportu?
Samozřejmě. Bez sportu by se nedalo žít. Víno je zdravé, ale člověk se musí i hýbat. Dělával jsem závodně gymnastiku, kterou každému doporučuji, protože dává základy k provozování jakéhokoli sportu. Posledních pár let se zúčastňuji tenisových turnajů. Když je čas, rád si zahraji florbal, a v zimě samozřejmě snowboarding a lyžování. Letos jsme při sjezdu „dali” 117 km/h. To je radost a adrenalin, něco jako třešnička na dortu. I když si ve skrytu duše uvědomíte, že by mohla být poslední.

Jak ještě trávíte svůj volný čas?
Hraji na hudební nástroje a v koupelně i v autě zpívám. Rád bych si také konečně přečetl svůj připravený stoh knih a podíval se na nějaké kvalitní nové filmy.


Autor: Michaela Jasanská.  

Žádné komentáře:

Okomentovat